VGs guide til forvirring

Illustrasjon: Sahar Palani

Julen er egentlig ikke så forvirrende i utgangspunktet. Så lenge man ser bort i fra historien om manntall, noe myrra og en jomfru som venter barn. Vitser som ikke har tålt tidens tann, men som på tradisjonsrikt vis karrer seg inn i førjulstiden. Uansett; Det er først når du scroller rundt på nettaviser, at juleforviringen inntar sin posisjon. La oss ta en titt på VGs forvirrende bidrag i år.

Foto: Faksimile vg.no

1. La oss begynne med steg 1 på denne veien mot forvirring. Hva er vel jula uten artikler om hvordan å ikke gå bananas matmessig? Hvordan unngå å legge på seg, hvordan spise et litt sunnere ribbemåltid, hvordan ditt og hvordan datt. I dette tilfellet; “Unngå fråtsing”. Et tips i denne artikkelen er faktisk følgende; “Et enkelt grep kan være om du for eksempel ikke liker de tørre julekakene som serveres, så bør du unngå å spise disse, og heller bruke kaloriene på noen du virkelig liker.” Assa. For det første hadde jeg ingen planer om å spise NOEN i jula. I år som i fjor. For det andre, så pleier i hvert fall ikke mitt problem å ligge i at jeg propper meg full av alt jeg ikke liker, snarere det motsatte. I artikkelen så nevnes selvfølgelig også alt dette med å mosjonere litt og spise mindre. Ikke så revolusjonerende kanskje, men det gir nå i det minste mer mening enn førstnevnte tips. Så okei, da var man i hvertfall ett steg videre på veien mot ett eller annet.

Foto: Faksimile vg.no

2. Så – hva er vel bedre oppi all denne unngåingen av fråtsing, enn å få litt informasjon om hva de som elsker mat ønsker seg? For matelskeren finnes, og han skal få gaver til å utfolde sitt matelskeri. Mens du, du skal gå en mosjonerings-tur etter et måltid bestående av kun én liten porsjon julemat og en påfølgende klementin-basert dessert. For du, du skal IKKE holde hviledagen hellig. Og du, du SKAL begjære din nestes fråtseri.

Foto: Faksimile vg.no

3. Men hvem har så sagt at du ikke kan drikke deg sanseløs, ved siden av det rasjonerte måltidet ditt og eventuelt etter tur? Ikke VG, i hvert fall. For du skal unngå fråtsing og passe på helsa, men alkoholinntaket trenger du ikke ofre en tanke, tydeligvis. Og du skal heller ikke måtte ofre en tanke til hvilken type alkohol, nærmere bestem akevitt, som passer til den halverte ribba di. Det skal du få på trykk her. Bare etter du har betalt for VG pluss-abonnement da, vel å merke. Hvilket jeg, helt subjektivt, anbefaler til alle uansett. Hvem vil ikke vite hva Rita Westvik (?) gjør nå, og hvorfor man blir trøtt av for lite søvn…

Foto: Faksimile vg.no

4. Nå begynner ting å bli rimelig forvirrende her, så nå gjelder det å holde tunga rett i munn. For samtidig som du unngår fråtsing, ikke spiser ting du ikke liker, gir gaver til matelskere så de kan få utfolde sitt matelskeri og drikker deg pære på akevitt – så bør du prøve lussekatter med en vri. Kanskje dette kan henge sammen med tipset i steg 1? Så hvis du ikke liker et eller annet på “menyen”, så kan du bytte ut dette med lussekatter. Hvis du liker lussekatter, da. Og på den måten liksom unngå fråtsing? Hvilket du egentlig ikke gjør verken på papiret eller i praksis, men la nå det være så. Og hvor du så skal klemme inn disse lussekattene er per se uvisst. Kanskje som niste på din mosjonerings-tur etter en halv ribbe og en klementin til dessert? Eller kanskje det egner seg som “snacks” i mellom slagene på julegaveshopping til de som elsker mat, mens du går rundt å unngår fråtsing – samtidig som prøver lussekatter med en vri?

Foto: Faksimile vg.no

5. Etter hva steg 1 skulle tilsi, altså det å unngå fråtsing, så burde du jo ha plass i magen til litt gløgg. Det er bare at det muligens har sklidd litt ut på veien. For samtidig som du har unngått å spise ting du ikke liker, så har du heller fylt det potensielle kaloriunderskuddet med ting du faktisk liker. Og samtidig som du har halvert julemiddagen, har du drukket deg sørpe på akevitt. Og samtidig som du har mosjonert gjennom en liten kveldstur på julekvelden, så har du klemt i deg noen niste-lussekatter der du sjanglet deg hjem til litt påfyll av kun ting du liker og akevitt. Men hvis det skulle vært rom for noe mer, så anbefales det på VG en litt sunnere gløgg. Men igjen så gjør tipset i steg 1 seg gjeldende; hvis du IKKE liker gløgg, så bruk kaloriene du “taper” på å ikke drikke gløgg, på ting du faktisk liker. Så skal du se at dette går veien. Mot et eller annet.

Skrevet av
More from Mathilde Eckbo

Hjelp – jeg føler ikke!

Man kan gå rimelig lei av dette diagnostiseringssamfunnet. Fraser som “Du bør...
Les mer