Vaffel på fulltid

Foto: Martine Kolstad
Foto: Martine Kolstad

Bak et av busstoppene på Harald Hårdrådes plass er det et stort vindu, maskert i fargen oransje. “Alle elsker vafler” står det i store bokstaver, og ut titter 25 år gamle Jonathan Larsson, også kjent som vaffelkongen.

Jonathan flyttet fra Sverige til Oslo i 2012 for å studere økonomi og matematikk på universitetet. Han beskriver seg selv som en impulsiv person som alltid må holde seg opptatt. Studiene gjorde på en måte at han følte seg understimulert, han måtte finne på noe nytt.

Det er bedre å gjøre noe dumt enn å ikke gjøre noe i det hele tatt, mener Jonathan

Foto: Martine Kolstad
Foto: Martine Kolstad
“The bedroom shop”

I 2013 åpnet han soveromsvinduet sitt, med ett mål: gi vafler til folket. Historien bak er så enkel som den kan bli. Han hadde et vindu, bra beliggenhet, var rastløs, trengte penger og synes at vafler er forbanna koselig.  

“The bedroom shop” som han så fint kaller det, er den originale vaffelsjappa hvor alt startet og som fortsatt er Larssons soverom. Sengen som originalt sto over utsalgsvinduet, noe som Larsson syntes var ekstra kult, måtte dessverre flyttes på grunn av plan- og byggeetaten, men rommet er nå ferdig regulert og godkjent.

  Alt med etatene er under kontroll, smiler Larsson

Vaffelvinduet lever i beste velgående, bergensrap på høytaleren og verdens hyggeligste vaffelsteker i vinduet. Hver helg kan man lukte at det er digge vafler på gang, og man blir sakte dratt gjennom gamlebyen og opp til Harald Hårdrådes plass.

Det første jernet

Det var på et loppemarked under brua på Grønland en lørdags formiddag i 2012, hvor Larsson kjøpte sitt første vaffeljern. Til sin skuffelse var det et krumkakejern han hadde fått med seg hjem, og ikke noe vaffeljern. Han dro kjapt tilbake for å kjøpe et gammelt, brukt vaffeljern. Hver lørdag ble det tradisjon å steke vafler sammen i gamle leiligheten, og det eneste ordet som beskriver det godt nok er koselig.

Han sier at de har jo vafler i Sverige også, men har aldri opplevd koselig på denne måten. Og han merket tidlig at vafler sitter nært hjertene til nordmenn. Vafler er mer enn kun mat, vafler er tradisjon.

Foto: Martine Kolstad
Foto: Martine Kolstad
HARALDS VAFFEL

Navnet på vaffelimperiet “Haralds Vaffel” skyldes i hovedsak beliggenheten på Harald Hårdrådes plass, men Larsson har også brukt Kong Harald og resten av kongefamilien i logoen og markedsføringen. – Vaffel er et fint symbol på Norge og norsk kultur, og det er også Kong Harald, sier Larsson.

Slottet var ikke fornøyd med det, så nå har Larsson tatt i bruk en midlertidig løsning på markedsføringen sin hvor han unngår direkte bilder av kongefamilien. Han sier at markedsføringen hans er et “work in progress”, og blir utviklet i takt med hvordan han selv og sjappa utvikler seg.


Fresh vaffel på to minutter

Kun nystekte perfekte vafler her i sjappa. Alltid freshe, laget på bestilling. Det er en del av konseptet mitt.

Jonathan har høy standard på vaflene han selger, de skal ikke ligge lenge før de går i søpla, og det er vaffelrøre laget fra bunn med all kjærlighet du kan tenke deg, for å sitere vaffelgründeren.

Top secret waffle action

Oppskriftene blir til som sjappa utvikler seg, og de er topphemmelige. Larsson har lansert en meny nå som han mener han er ferdigutviklet, hvert fall foreløpig, som han er veldig fornøyd med.

Kokkosvaffelen er en soleklar bestselger. Nå til jul kommer det en safranvaffel, som er etterspurt selv før lansering. Utenom den digge kokkosvaffelen, selger han blant annet vaffel med blåmuggost og bacon, tripplecheese chili, favaffel som er falafel inspirert med hummus, og selvfølgelig vaffel i norsk stil med hva enn du vil ha på.

Med vafler kan man gjøre akkurat som man vil! Det er det som er så koselig, mener Jonathan

Foto: Martine Kolstad
Vil snu om på vaffelkulturen

Det skulle en rastløs svenske til med en lættis idé for å skape et vaffelimperium i Norge, men Larsson er fortsatt ikke fornøyd, han vil snu om på vaffelkulturen. Han forteller at foreløpig er det mest turister og innvandrere som kjøper vafler hos han. De fleste nordmenn har vaffeljern hjemme, og lager det gjerne selv, det vil han gjøre noe med.

Jeg vil at vaffel skal bli en greie, som når du går ut for å ta en kaffe, så skal du ut for å kjøpe deg en deilig vaffel.

På en søndag selger han ca 200 vafler ut fra soveromsvinduet sitt. I Torggata har han akkurat åpnet ny sjappe, og der går salget bedre, og det mener han skyldes eksklusiv beliggenhet. Torggata er også åpent hele uka.

De som kommer til gamlebyen vet at jeg er her i helgene, og det har blitt en greie å komme innom for vaffel og en hyggelig prat.

Foto: Martine Kolstad
Vaffelfremtid

Fire år senere har vaffelkarrieren utviklet seg slik Larsson så for seg, og neste år åpner det tre nye vaffelsjapper i Oslo.

Fremtidsplanene til Jonathan involverer også mye event. Til sommeren er han booket til et bryllup. Han har også flere prosjekter han driver gjennom vaffelsjappa, blant annet HV Hip hop festival i gamlebyen som han vil gjøre til en tradisjon.

– Hør på mamman din

Ikke gjør dumme og sære ting, hør på mamman din, er Larssons viktigste tips. – Men tenker du på å bygge opp noe selv, gjør det. Det er ikke for alle, men vil du det nok, greier du det. 

Larsson mener at verden hadde vært en bedre plass om alle hadde gjort det de har lyst til, og trives med livet sitt.

Selvfølgelig blir jeg lei til tider. Jeg er jo nesten en vaffel. Steker vafler hver dag, snakker om vafler, spiser vafler, lukter vafler.  På byen roper folk: åååh der er han vaffelmannen!

Men det er som alle andre jobber, de fleste blir lei innimellom, sier Larsson. 

Foto: Martine Kolstad
Foto: Martine Kolstad

Larsson mener at vaffeleventyret hans er et godt utgangspunkt for et hyggelig liv. Det er en læringsplattform og et fint startpunkt for å gjøre andre ting fremover. Han er bare 25 år gammel, så vaffelmannen skal han ikke være for alltid, men han holder på så lenge han utvikler seg og synes det er gøy.

Enn så lenge er Jonathan Larsson aka Haralds Vafler Norges vaffelkonge, og han har de beste vaflene i byen. Det kan jeg skrive under på.

More from Martine Kolstad

Vårt viktigste verktøy tjueatten

I følge Telia sin nye reklame, er mobilen vårt viktigste verktøy. For...
Les mer