Spark i vei

Bilde: Glenn Beltz, Flickr: https://www.flickr.com/photos/n28307/32131936398

Et av de sikreste vårtegnene er at krangelen mellom bilister, syklister og fotgjengere blusser opp. I år har el-sparkesyklenes inntog i storbyene gjort denne krangelen enda mer betent.

El-sparkesyklene har begeistret mange og vært til besvær for andre. Det tar noen sekunder å låse opp en el-sparkesykkel med smarttelefonen, og vipps så er man på vei med vårluften flagrende i håret.

Uvanlig allianse

Jeg har tidligere skrevet om irritasjonen over syklister. Jeg måtte endog gå undercover for å forstå fenomenet. Uansett hva man mener om syklister, så vet man at de ikke er late – eller de var hvertfall ikke det til el-syklene kom. Da var det svette og av og til blod og tårer som gjaldt.

El-sparkesyklene er derimot syklenes late og mer tilgjengelige fetter. Her kan også bedagelige mennesker rulle av gårde i 20 km/t uten det minste tegn på strev, bare man kan operere en smarttelefon og balansere på to hjul. El-sparkesyklene har plaget såpass mange at det har oppstått en felles (og uvanlig) front bestående av Oslo FRP og Blindeforbundet mot disse nye doningene. Så hva er greia?

God tanke

El-sparkesyklene er jo egentlig et fantastisk tilbud, særlig i Oslo, hvor bilkjøring i sentrum snart er nærmest umulig, kollektivtilbudet er til dels lammet av anleggsarbeid og taxi koster en liten formue. Jeg jobber selv i Oslo sentrum har brukt el-sparkesyklene av og til.

El-sparkesyklene kan egentlig være løsningen for år å bli kvitt korte bilturer i byer hvor man sliter med trafikkork eller dårlig luft. Tanken er derfor god.

Irritasjonsmoment

Det er likevel høy grad av irritasjonen blant deler av befolkningen mot el-sparkesyklene. Irritasjonen kan nok spores til flere forhold. Som så ofte handler det om vett, eller mangelen på sådan. Folk har et uvettig bruk av el-sparkesyklene og slenger den fra seg nærmest over alt.

Ser man på andre byer, spesielt i USA, har irritasjonen forvandlet seg til hat. Konsentrasjonen av el-sparkesykler er mye høyere, spesielt i byer som Los Angeles og San Fransisco. Når antallet øker, øker også både gleden og hatet. Youtube er full av videoer hvor folk kaster, velter, drukner, smadrer, graver ned eller brenner el-sparkesykler. Bird er en av de største utleierne av el-sparkesykler i USA, og det finnes en egen Instagram konto kalt «Bird Graveyard» med 82 000 følgere hvor man kan se bilder og videoer av omkomne el-sparkesykler.

Skjermdump fra Instagramkontoen «Bird Graveyard»
Markedet evner ikke å regulere seg selv

Et marked består av kjøpere og selgere. Kjøperne, i dette tilfellet de som leier el-sparkesyklene, må ta ansvaret for for uvettig kjøring og parkering. Det samme må tilbyderne. De opererer i et uregulert marked. Mange byer har rett og slett ikke har rukket å regulere dette voksende markedet, som nærmest har eksplodert på svært kort tid. Som så ofte evner ikke markedet å regulere seg selv. Bedriftene blir sine egne største fiender. Ved å tillate folk å legge fra seg el-sparkesyklene hvor som helst og ikke ha klare retningslinjer for deres bruk, graver tilbyderne sin egen grav.

Resultatet blir at stadig flere byer forbyr el-sparkesyklene. Hadde tilbyderne satt opp dedikerte ladestasjoner eller parkeringsstands, slik at bruken kunne skje i litt mer ordnede former, kunne kanskje deler av irritasjonen vært unngått. Samtidig er dette en catch22 situasjon, hvor fleksibiliteten knyttet til det å kunne sette el-sparkesyklene fra seg hvor som helst er nettopp noe av det som gjør el-sparkesyklene så populære blant brukerne.

Ingen enkel løsning

Som med så mye annet i livet, finnes det nok ikke en enkel løsning i striden om el-sparkesykler. Kanskje har de kommet for å bli. Kanskje blir de forbudt. Det som er sikkert, hadde alle parter tatt litt mer ansvar, så kunne man unngått hele striden.

Skrevet av
More from Anam Javaid

Når gode Råd er dyre

Nylig ansatte Islamsk Råd en kommunikasjonsmedarbeider som bruker nikab. Den siste ukens...
Les mer