Spar grisen, spar kloden

Jeg har dårlig samvittighet. Skikkelig dårlig samvittighet! I julen har jeg spist meg skammelig mett, fråtset og økt forbruket mitt til ny rekord. Noe må gjøres. Jeg vil gjøre noe som senker karbonavtrykket mitt og som kan bidra til varige endringer samtidig som det er gjennomførbart: Jeg dropper å spise kjøtt i en måned.

Ny vri

Dette er ikke første året jeg velger bort kjøttprodukter i en måned, og blir nok ikke siste. For meg er den største gevinsten at jeg finner mange gode oppskrifter og supplementer til de tradisjonelle kjøttrettene. Som pizza og taco, to klassikere på det norske middagsbordet. Å velge grønnsaker her føler jeg ofte øker smaken, får en mer autentisk rett og at jeg blir mett på en mer tilfredsstillende måte. Ikke lenger noe kjøttsvette og sideleie etter middagen.

For verden har det ikke så mye å si at ett enkelt menneske bytter ut kjøttprodukter en stund, men ifølge NOAH kan dette på en større skala gi en løsning på flere av matproblemene i verden, blant annet plass-problematikken. Å produsere kjøtt tar nemlig ekstremt stor plass sammenlignet med grønnsaker, og hvis vi som forbrukere reduserer etterspørselen, så vil vi ha mer plass til å produsere andre typer matretter, eller bygge hus og skoler. Plass-problemet er voksende da vi spiser 50% mer kjøtt nå enn hva vi gjorde for tyve år siden.

Karbonavtrykk og plassmangel er viktige motivasjonsknagger, men for meg handler det også om å klare å gå en lenger periode uten at et dyr trenger å dø hver gang jeg blir sulten. I følge vegetariancalculator.com så sparer jeg 17 dyr i månden ved å velge en vegetardiett, dette inspirerer meg til å nå målet.

Hvorfor?

Det å endre vaner for å leve mer bærekraftig er ikke alltid enkelt, men i dette tilfellet er det heller ikke vanskelig. Bare kjøp og spis mindre kjøtt, og med dette senker man forbrukerpresset på bøndene. I dag brukes  87% av landbruksområdene i Norge til husdyr, i form av areal og produksjon av dyremat, denne trenden er økende skriver NOAH. Ved å velge en vegetardiett hjelper jeg også meg selv ved at jeg får i meg mindre salt. Helsedirektoratet anbefaler å ikke spise mer enn 5-6 gram salt hver dag. Hvis jeg da velger bort salt kjøtt så synker også risikoen for sykdommer relatert til høyt blodtrykk.

Helsemessig er det vanlig å argumentere mot en vegetardiett med at du får i deg for lite av vitaminer som B12 og jern. Dette er element som har liten effekt på meg i løpet av kun en måned, men målet mitt ligger dypere enn å være kjøttfri disse ukene. Det handler om å gjøre en vaneendring. Utfordre meg selv til å se mulighetene som ligger foran meg, istedenfor å gå de vanlige veiene jeg pleier å gå. Med dette håper jeg å kunne ta med meg erfaringene fra denne måneden og ha så mange kjøttfrie dager som mulig fremover.

Kilder
http://forskning.no/mat-husdyr-miljovern/2014/07/storfekjott-er-miljoversting
http://www.miljostatus.no/tema/klima/#heading1
http://vegetariancalculator.com
http://www.meatlessmonday.com/about-us/why-meatless/
http://veg-veg.no/vegetarnytt/veganisme/b12_det_store_spørsmålet
http://www.dyrsrettigheter.no/menneske-og-andre-dyr/politikk-og-samfunn/kjottproduksjonens-miljokonsekvenser-politisk-tabu/
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/321/Tiltaksplan-salt-2014-18-reduksjon-av-saltinntaket-i-befolkningen-IS-2193.pdf

Tekst: Sondre Sandvik    Foto: Anne Bjørg Vaa

Skrevet av
More from Sondre Sandvik

Hobbyvaluta

Kompetanse i sosiale medier er for mange en egenskap man bruker i...
Les mer