Kleskrise

Er mangel på egen stilsans et miljøproblem?

Når det kommer til klesforbruket til mange nordmenn er bruk og kast-metaforen helt reell. Vi kjøper mer enn vi bruker, og ender derfor med å 1) gjemme det i skapet, 2) kaste det, eller 3) ta bilde av det og selge det på en gjenbruks-app. Ingenting er bedre enn at flere har fått øynene opp for gjenbruk, men det er også ironisk at det har blitt business av folks bomkjøp. Det beste hadde jo vært og la være å gjøre disse kjøpene i utgangspunktet, før de ender i kategorien second-hand og plutselig gir deg god samvittighet. Men hva skal til for å bli en mer fornuftig shopper?

Klær er kommunikasjon

Mange assosierer kanskje en personlig shopper som den hjelpende hånden til en lite fornuftig shoppaholiker. Men så feil kan man altså ta. Alexandra Mahrberg jobber som personlig shopper i Oslo og ønsker å lære kundene sine å bli mer fornuftige og fornøyde forbrukere. Alexandra har utdannelse innenfor Fashion Styling i Gøteborg, og har i tillegg jobbet som store manager for Filippa K i Oslo og som stylist-assistent for Margrethe Gilboe, en av grunderne bak Pudder Agency. Å jobbe som personlig shopper har for henne lenge vært en drøm hun knapt turte å snakke høyt om.

Hva innebærer det å jobbe som personlig shopper?

– Det innebærer alt fra å komme hjem til en kunde og rense garderoben, til å organisere klærne og finne frem nye kombinasjoner av det man allerede har. Mange har ofte mye klær i skapet som de trenger å style og kombinere på nye måter, ut fra sine kroppslige forutsetninger. Noen trenger også hjelp til å finne et nytt antrekk til en spesiell anledning, mens andre kanskje har gått ned i vekt og trenger en helt ny garderobe. Oppdraget varierer veldig, noe som gjør det enda mer spennende for min del!

Hva er motivasjonen din for å ha denne jobben?

– Å jobbe med klær kan kanskje virke overfladisk, men det er viktig å huske på at klær faktisk er kommunikasjon. Når vi ankommer det offentlige rom snakker klærne våre for oss allerede før vi åpner munnen. Derfor burde vi la klærne våre forsterke hvem vi er, noe som kan være lettere sagt enn gjort. Ved hjelp av rett klesvalg hjelper jeg folk å kjenne seg mer bekvemme i egen kropp. Å hjelpe folk til å føle seg vel er for meg en sann glede.

Fornuft og følelser

Å innta garderoben til fremmede kan være en ganske privat og intim situasjon, som krever å bygge troverdighet og trygghet. For Alexandra har det blitt viktig å ta kjappe avgjørelser for kundene sine, og å stå for dem. Hennes beste råd for å bli en fornuftig shopper er å ikke handle på impuls.

– En fornuftig shopper er en som følger en rød tråd stilmessig og er kritisk når det kommer til materialer, snitt og detaljer. En som tenker at kun det beste er bra nok og derfor fortjener en plass i garderoben. Man skal bare handle klær som føles 100 % riktig. I tillegg bør en alltid ha en klar oversikt over hva man allerede har og kombinere dette i hodet når man handler noe nytt.

Man skal bare handle klær som føles 100 % riktig.

Tror du kjennskap til egen stil kan forhindre et overforbruk av klær?

– Det tror jeg definitivt. Vet man hva man liker er det større sjanse for at klærne man kjøper også blir noe man bruker, istedenfor å bli hengende i garderoben med prislappen på. Noe jeg har sett alt for mye av.

Du kan ikke kjøpe deg komplett

Det hender ofte at Alexandras kunder ikke trenger å handle noe nytt, men heller trenger å lære og bruke det de allerede har.

For mange hjelper det å få et nytt øye til å se potensialet i klær man allerede har. Da får kundene ofte en aha-opplevelse. Det beste med mote er at alt alltid kommer tilbake. Derfor bør man også legge visse plagg til side, for så å kunne plukke det frem ved en senere anledning. Da blir de som nye og har i tillegg en historie.

Det er mange stilsikre folk som shopper for mye- når burde man tenke at nok er nok?

Når du handler for penger du ikke har, og bare bruker det siste kjøpet og glemmer resten. Et tips er å prøve sine gamle klær foran speilet og kombinere dem på nye måter og leke med stylingen. Ofte er det først når man tar på seg klærne og kjenner dem mot kroppen at man husker hvorfor man kjøpte dem i utgangspunktet. Sannsynligheten for at enda en ullgenser, når du har tjue stykker fra før, skal gjøre deg komplett og lykkelig, er ganske liten.

Kvalitet fremfor kvantitet er også en verdi å ta med seg når en skal handle noe nytt.

Selv om du er en stilsikker person som vet akkurat hva du liker kan det være smart å bremse shoppingen av rent miljømessige grunner, om ikke annet. Vi er gode på å konsumere i dag og det er ikke holdbart i det lange løpet. 

More from Kaja Møller-Hansen

Utfordrer med kjønnsnøytral mote

Moteviter Ida Eritsland mener motebransjen har fått for lite cred for sin...
Les mer