Hvordan lykkes på sosiale medier

Illustrasjon: Sahar Palani
Illustrasjon: Sahar Palani

I 2017 er det mange som lever av sosiale medier. Men hvordan får de det egentlig til? Hvordan bygger man seg et navn? Instagram og Facebook kan bli din absolutt beste allierte for å komme deg opp og fram – så lenge du vet hvordan du skal bruke det.

A3mags SoMe-guru
Elisabeth Bakken Vikanes (26). Foto: Jørn Eriksson

For å komme så nærme som mulig en fasit i denne SoMe-jungelen, kontaktet vi Elisabeth Bekken Vikanes (26), A3mag sin guru når det kommer til sosiale medier. Hun jobber som fagansvarlig for sosiale medier i Oculos AS – et digitalbyrå i Oslo. Hun vet med andre ord hva hun snakker om.

Flere følgere på Instagram?

Så, hvordan får man egentlig flere følgere og mer oppmerksomhet rundt sin profil på Instagram? Vikanes vektlegger spesielt to effektive tiltak i sitt svar:

En rød tråd
– Dette med innhold, er særlig det man snakker om i SoMe-verden. Du bør tenke helhetlig når det kommer til profilen din. Den må ha en rød tråd, sier hun.

Vikanes utdyper videre at det er mange måter å oppnå et sammenhengende uttrykk på profilen din. Mange redigerer eksempelvis bildene sine likt, andre bruker samme fargetoner. Et tips er også å tenke på helhet når det kommer til hva profilen din faktisk omhandler. Fremmer du musikk, så hold deg til det. Prøv å skill deg som privatperson og deg som næringsdrivende – hvis ikke kan det oppleves rotete for omverden.

Har du ennå ikke funnet fram til et uttrykk på profilen din? Fortvil ikke. I følge Vikanes tar det tid å finne fram til dette. Prøv deg fram, og vurder hele hele tiden hva som har fungert og ikke. Men sørg for å lande på et bestemt uttrykk. Hvis profilen din omhandler musikk, så er det det omverden forventer å se når de går inn – så sørg for å tidligst mulig gi dem opplevelsen av at forventningene innfris.

Engasjer deg
Vikanes fremhever også spesielt aktivitet og engasjement, som helt avgjørende for å komme seg opp og fram på Instagram. – Hvis du vil at folk skal engasjere seg i ditt innhold, så må du engasjere deg i andres. Du må jobbe for det. Lik og kommenter andres poster på Instagram, og engasjer deg gjerne ekstra i profiler som er i samme kategori som din egen. Virkelig et godt tips, sier SoMe-spesialisten.

Instragram og klikkbarhet
– Et siste tips omhandler dette med lenkedeling på Instagram. Mange er fortsatt ikke klar over at lenkene du legger under poster på Instagram ikke er klikkbare. Skriv derfor «Link i bio» under innlegget ditt, og legg lenken til i bioen din, påpeker Vikanes.

Slik vinner du Facebook

Okei, tenker du. Men dette gjaldt jo kun Instagram, hva hvis jeg vil bruke Facebook som promoteringsverktøy? Hvordan innhold bør jeg poste der og hvordan bør jeg skrive for å fange brukerne? Igjen har guruen noen ess i ermet.

Kort is key
– Det aller, aller viktigste er å holde tekstene så korte og konsise som mulig. På Facebook er det riktignok mer plass til tekst enn på Instagram, men likevel gjelder det å holde det kort på begge plattformer. Med en gang postene inneholder mye tekst, så ser vi at den får lavere rekkevidde, konstaterer Vikanes. Posten når altså færre personer. Hun legger til at Facebook faktisk prioriterer innhold med kortere tekster. Et veldig hett tips der, altså.

Emojies øker synligheten
Bruk av emojies er også en soleklar vinner! I følge Vikanes har Facebook gjort egne undersøkelser som viser at emojis kraftig øker sjansen for at noen klikker på en lenke. Så selv om du skal dele seriøse saker, så handler det om at sosiale medier er nettopp det; de er sosiale. Facebook prioriterer også innhold med emojis i sine algoritmer, så sleng alltid på noen relevante emojies!

En trend å være “rettskrivingsnazi”
– Et annet godt råd er å kjøre skrivesjekker. Det har det blitt en ny trend å være «rettskrivnings-nazi» nå, og mange blir provosert av skrive- og slurvefeil. Pass derfor på at språket er korrekt! Og bruk gjerne triggerord! Ord som ”lik og del” gjør faktisk at flere folk liker og deler.

Promoteringsverktøy
Det siste rådet er noe mer omfattende og komplekst, men absolutt gjennomførbart – og det omhandler Ads Manager på Facebook. Dette er et promoteringsverktøy som kan hjelpe deg å nå flere personer i din potensielle målgruppe, og ikke trenger det koste spesielt mye heller. Vikanes presiserer at man kommer langt med en hundrelapp om dagen på en kampanje som varer over to-tre dager. Kan du ikke Ads Manager? Huk tak i noen bekjente av deg som kan det, eller sjekk tutorials på YouTube. – Det er faktisk ikke så vanskelig som det kanskje ser ut til, avslutter hun.

Test og feil!

Ett av Elisabeth sine mantraer er «test og feil». Det gjelder å prøve seg frem og teste ulike metoder, for så å finne ut av hva som fungerer for nettopp deg. Det er ikke noe farlig å feile – da kan du utelukke dette og er derimot ett steg nærmere mål!

Hvis du vil ha en bredere forklaring, samt få tilgang til noen bonusråd fra Elisabeth Bekken Vikanes, så kan du se filmene nedenfor. Første film omhandler hvordan å få flere følgere på Instagram:

Mens neste film gir råd til hvordan å drive markedsføring på Facebook:

Lykke til 🙂

Skrevet av
More from Mathilde Eckbo

Vårens bucketlist!

Nå kommer våren! And on that note så er det på tide...
Les mer