Hobbyvaluta

Kompetanse i sosiale medier er for mange en egenskap man bruker i hjemmet enten man publiserer bilder fra turer, deler artikler eller kommenterer på nyhetssaker. Hva så med de menneskene som har gjort denne evnen til sitt levebrød? Hvordan gjør man hobbyen sin om til en arbeidsplass?

Sosiale medier som arbeidsplass
For Marion Rindsem startet det hele med en blogg i 2012 om strikking, som videre ble til en Twitterkonto for å få flere følgere til bloggen. Det ga umiddelbar respons. – Jeg fikk en melding av en fra Hamar som hadde sett meg strikke en lue hun likte på bloggen min. Hun ønsket seg den samme luen, bare med twitternavnet sitt på, og plutselig ville alle på twitter ha en slik lue, forteller Marion.

Etterhvert strikket hun døgnet rundt og måtte til slutt ansette noen medhjelpere for å møte bestillingene. Senere fikk hun også støtte fra Innovasjon Norge, og en bokavtale med Cappelen Damm. På denne måten kunne noe så enkelt som en blogg om strikking skape en arbeidsplass for MarionR.

For ti år siden startet Anders Øvergaard YouTube-kanalen Andyax. Han ville bruke kanalen til å vise videoer han hadde laget til vennene sine. Men en dag fikk han en kommentar fra en ukjent person. – Plutselig begynte fremmede og kommentere ”cool video, which camera did you use?”, og jeg tenkte ”Oi, det er jo flere som ser på videoene”. Så jeg svarte med å lage en video om det kameraet, så ballet det på seg.  I dag driver han YouTube-kanalen nesten på daglig basis, men et fullstendig levebrød er det ikke ennå, selv med alle hans følgere.

Tilfeldig?
Pågangsmotet til Anders og MarionR har vært en hovedfaktor for deres suksess, men ikke alene. Begge to innrømmer at det er litt tilfeldigheter som har spilt inn for at de har blitt så store som de har blitt. Nå jobber de med å utvide virksomhetene sine og de blir stadig flinkere og mer profesjonelle. Men det å ha sosiale medier som arbeidsplass er også utfordrende, noe Marion R har erfart. -Ting endrer seg raskt inne på sosiale medier og man må prøve seg frem og finne ut hva som passer best for egen bedrift, Twitter ble inngangen min, der kan jeg raskt kommunisere med følgerne mine.

Marion R startet med en blogg, men er i dag også på Twitter, Facebook og Instagram. – Jeg har hele veien utviklet meg og det jeg ser som fenger kundene i dag er livesendinger, så det har jeg gjerne på Facebook. Når man jobber sånn som meg må man være åpen for endringer hele veien, sier hun og legger til at målet er å være der kundene er.

Da er jeg lykkelig
Anders forteller at han kjenner til flere YouTubere og bloggere som tjener store penger.  Noobwork kan tjene over 100.000 kroner i måneden fordi han har et publikum som er norsk.

– Tine Melk har sponset Noobwork, der han i en video sier; ”før jeg skal game nå så drikker jeg litt melk”, og da blir barna påvirket til å tenke at de må kjøpe Tine Melk de også, forteller han. -For meg som har et internasjonalt publikum er ikke lokale sponsorer like enkelt, men jeg har fått noen tilbud om å dra til flere land for å være med på innspilling. Han forteller også at det ikke er så viktig for han å tjene de store pengene – Så lenge jeg kan lage film så er jeg lykkelig!

I Mars 2016 la Andyax ut en anmeldelse av et steadicam han hadde kjøpt på en messe i Amsterdam. I filmen linket han også til den billigste nettbutikken han fant og kort tid etter kontaktet nettbutikken ham. – Jeg fikk en mail hvor de sa “we got to work together!” for salget deres hadde skutt i været. Nå har jeg fått til en avtale med dem hvor jeg får noen prosenter av salget de har basert på anmeldelsene jeg lager. Det er viktig for meg at jeg liker produktene jeg anmelder, dette er ikke noen kjøpt kanal, understreker han.

Dialog med følgerne
For Andyax og MarionR har kommunikasjon med følgerne vist seg å være en hjørnestein i arbeidsrutinen deres. De følger opp trendene og er der de forventes å være. Da kan de svare på kommentarer, få input på gamle og nye ideer, rett fra seerne. Direkte kommunikasjon med følgerne sine gir muligheten til å skreddersy innholdet til hva brukerne vil ha.

Å være mer enn bare en kanal er viktig for dem begge. De vil gjerne møte følgerne sine “in person”. Slik som Andyax som selger muligheten til å være med på en av hans filminnspillinger, og MarionR holder kurs og er med på strikkefestivaler.

Respekt overfor brukerne er viktig, responstiden fra de blir stilt et spørsmål eller får en kommentar til de har et svar på plass må være kort. MarionR trekker også frem at hun liker bedre bedrifter som svarer henne raskt, og har derfor som mål å være like god. Følgerne er arbeidsgiveren.

Kilder
https://www.theguardian.com/sustainable-business/blog/sustainbility-social-media-brand-communication
https://www.youtube.com/channel/UCSP7E88uFuHASIJLDjAhyKg
https://www.facebook.com/marionRdesign/?fref=ts

 

Tekst: Sondre Sandvik

Skrevet av
More from Sondre Sandvik

Spar grisen, spar kloden

Jeg har dårlig samvittighet. Skikkelig dårlig samvittighet! I julen har jeg spist...
Les mer