Flyskrekk? Her er fem tips til hvordan du overlever flyturen

Illustrasjon: Sovei Giæver

Hjertet banker vilt og fornuften skriker med sprukken røst. Alle rundt deg i flyet smiler, konverserer eller ser på film. Du ser ingenting annet enn døden i hvitøyet. Å fly er det verste du vet.

Den årlige venninneturen går til Cuba. Alle gleder seg. Alle, utenom du. De siste ukene før avgang, er flyturen alt du har klart å tenke på. Det, og det faktum at du kanskje må skaffe deg nye venninner. Så har øyeblikket kommet. Du står utenfor Oslo Lufthavn, og ser livet passere i revy. Du forbanner venninnene som på død og liv må tilbringe ferien i utlandet, og at du ikke har baller til å si nei. Det er ubegripelig at de aldri biter på dine forslag om å tilbringe langhelgen i marka, eller rett å slett bare ha “hjemme-hos”-besøk hos hverandre. Du føler livet er spennende nok som det er, og trenger absolutt ikke å “kjenne at du lever”. Skal man til stadighet trosse gravitasjonsteorien, er det uansett bare et spørsmål om tid før man ikke lever i det hele tatt, tenker du.  

Fortvil ikke. Hjelpen er her.

Her er noen nyttige tips til deg med flyskrekk:

  1. Still godt forberedt. Du elsker ikke konseptet med flyplasser, men du vet det må gjennomføres. Du leverer bagasjen med en følelse av at det ikke er så nøye hvor den havner hen, for du kommer mest sannsynlig ikke til å trenge den uansett. Du skjelver som et aspeløv, og har en ukontrollert impulskontroll mens du rykker stadig nærmere skranken med bagasje-damen som sitter klar til å sende baggen din ut i intet. Sikkerhetskontrollen er en prøvelse av flere grunner. Litt fordi du allerede er på gråten, og litt fordi du vet at dette er “the point of no return”. Du kikker mistenksomt rundt deg, og kjemper stadig mot trangen til å løpe mot utgangen. Dersom dette er noe av det du føler før avgang, kan du prøve dette: Gå gjennom scenarioet flere ganger før du fysisk står der. Ha godt tid, og pass på å få nok søvn før turen skal gjennomføres. Motstå trangen til å døyve angsten med alkohol, og prøv å gjennomføre uten. Du kommer til å bli overrasket over hva du får til.
  2. Boardingen har startet, og du føler at livet for alvor synger på siste vers. Spaserturen gjennom tunnelen som leder inn i flyet, føles som “The Green Mile”. Du er proff nok til å skjule ditt kaotiske indre, og smiler like uanstrengt og naturlig som når noen har festet en kleshenger i kjeften din. Hjertet banker ukontrollert idet du stiger inn i flyet. Flyvertinnen smiler og ønsker deg velkommen, mens du kan ikke annet enn å  lure på hvorfor hun er så forbanna glad. Høres dette kjent ut? Da kan du prøve dette: Plasser fokuset ditt på flyvertinnen. Hun lever! Hun har valgt dette som jobben sin, og flyr så og si daglig. Hadde dette vært en risikosport, hadde hun kanskje ikke vært så glad.
  3. Du har funnet setet ditt, og festet setebeltet så stramt du bare kan. Flyvertinnen er i gang med å demonstrere sikkerhetsrutinene. De fleste rundt i kabinen snakker spent og opphisset med hverandre, og ofrer henne ikke så mye som et blikk. Du sitter med notatblokk og noterer febrilsk. Selvfølgelig innser du at det antagelig ikke kommer til å bli tid til å slå opp for å finne instruksene, men du vurderer det likevel som nødvendig å notere hva du skal gjøre i en nødsituasjon. Flyet er nå på vei mot rullebanen. Alle de konstruktive tankene som nå kommer, egner seg ikke på trykk. Husk dette kjære deg: alle katastrofene som opptar hjernen din på dette tidspunkt,  skjer bare inne i ditt eget hode. De har ingen reell verdi for utfallet av flyturen. La tankene komme, og tenk at de bare er tanker.
  4. Flyet har tatt av, og henger foreløpig i luften. På dette tidspunktet sliter du med å få kroppsvesken under kontroll. Svetten som siler fra håndflaten har tatt overhånd over gripeevnen, og du har allerede prestert å søle kaffe i vesken til din heldige sidepassasjer. De siste 20 minuttene har du forsøkt å lese en spennende krimbok, men innser at du ikke får med deg et ord av hva som står der. Nå sitter du med ansiktet klistret inn i ryggen på setet foran, og lytter etter ulyder i flykroppen. Er dette tilfellet, kan det være lurt å prøve og bytte ut denne konstruktive aktiviteten, med et vanskelig matteproblem eller en suduko. Er ikke tall din favoritt, kan du får den allerede smørblide dame ved siden av deg til å tegne et kart på en serviett. På kartet skal du tegne inn landene i Europa. Husk; alle landene må ha hovedstad! Slik klarer du kanskje å tvinge tankene over på noe annet. Flyturen går fortere og du blir mer avslappet.
  5. Det beste tipset, som i utgangspunktet ikke funker på en irrasjonell frykt, er jo å sette sin lit på statistikken. Det er mye tryggere å fly, enn å kjøre bil. De som jobber i industrien, vet hva de driver med. Som en klok mann en gang sa: Bare rationalize the fuck up. For som alle med flyskrekk egentlig vet; å fly er ikke farlig. Dessverre er det også slik at den beste medisin mot fobier, er å utsette seg for frykten. Så ikke møt deg selv i døra, men ta tak i ditt eget nakkeskinn og kom deg på det flyet.

Lykke til!

 

Skrevet av
More from Siri Bjørgen

Flyskrekk? Her er fem tips til hvordan du overlever flyturen

Hjertet banker vilt og fornuften skriker med sprukken røst. Alle rundt deg...
Les mer