Facebook-donasjon: et spill for galleriet?

Donerer vi penger bare for å vise andre at man gjør det?

Facebook har blitt en arena for å samle inn penger til veldedige formål. Liker vi best å donere penger når andre ser at vi gjør det?

På redaksjonsmøte forrige onsdag diskuterte vi doneringen til barnekreftforeningen som har spredd seg blant venner og bekjentes Facebook-statuser de siste ukene. Det digitale kjedebrevet som går ut på å samle likes og kommentarer, omgjort til penger, har resultert i et millionbeløp til barnekreftforeningen. Senest donerte artisten Alan Walker over 250 000 kr.

På tross av et godt formål, kunne samtlige redaksjonsmedlemmer, meg selv inkludert, ikke unngå den fordomsfulle pekefingeren. For det er noe irriterende over det å skulle kjempe om den gode samvittigheten på sosiale medier, eller det å bevise sin egen altruisme. Det gjør at jeg, noe motvillig, lurer på om samtlige Facebook-venner egentlig donerer penger for sin egen, eller andres skyld. Hadde du donert disse pengene om ikke vennene dine så at du gjorde det?

Det er også noe som oppleves usympatisk ved det å skulle la ”likerne” bestemme over lommeboken din. Først og fremst fordi beløpet du donerer til syvende og sist blir din egen popularitet forvandlet til penger. Da blir det plutselig litt flaut å ha dårlig råd eller få venner.

Når det er sagt, så irriterer jeg meg kanskje mest over at jeg faktisk lar meg irritere av folks gode gjerninger. Bare på grunn av måten det gjøres på. Det er litt som med unicef-arbeidere som stopper deg på gaten – Selv om en kan føle at det ikke alltid passer å få et moralsk budskap slengt i trynet, tror jeg det uansett alltid er sunt å bli møtt med et budskap som får deg til å revurdere dine økonomiske prioriteringer. Og er det én ting denne Facebook-kampanjen har bidratt til, så er det en påminnelse om at vi kanskje ikke burde trenge et kollektivt spark bak for å bidra til en god sak.

More from Kaja Møller-Hansen

Gjenbruksdronningen

Jenny Skavlan er genetisk belastet med interessen for klær og tekstiler. Det...
Les mer