Du er god nok som du er

Artikkelen er skrevet i anledning Verdensdagen for psykisk helse 10.oktober

Du trenger ikke forandre deg fullstendig selv om et menneske nær deg får det vanskelig psykisk. Her er noen råd om hva du kan gjøre.

Vær som du pleier

Lurer du på hvordan du skal opptre om venner eller familie sliter psykisk? I de fleste tilfeller er løsningen å være akkurat som du pleier. Hvis dere omgås ofte, så er nok dette et menneske som liker deg som den du er. Derfor trenger du ikke gjøre store forandringer. Slik viser du også at ikke alt endres selv om personen kanskje for første gang, opplever psykiske problemer.

Noe av det verste du kan gjøre er å ta avstand fra noen du vanligvis omgås mye. Å begynne og slite psykisk kan gå utover selvtilliten. Tanker som “Ingen vil ha noe med meg å gjøre” er ikke uvanlig. Når du da som venn ikke tar kontakt, kanskje fordi du tenker at du skal gi rom, så bekrefter du bare de dårlige tankene.

Vær stille

Vet du ikke hva du skal si til en som sliter psykisk? Da er det OK å være stille. Når personen begynner å prate så får du noe å respondere på. Det å være stille sammen kan være uvant første gang. Men det kan løfte kommunikasjonen dere imellom til et nytt nivå senere.

Kjeft kan være et kompliment

Mange som sliter psykisk kan forsøke å være “flinke” rundt folk de ikke er trygge på.  De velger å opptre slik de tror omgivelsene vil at de skal være. Dette kan gjøre at de ikke tør å vise frustrasjon. Om du får en skyllebøtte kan du være en av de få som får det. Det gjelder å ikke ta det personlig. Ta det som et eksklusivt hederstegn.

Dette betyr ikke at du skal finne deg i kjefting hele tiden. Et menneske som sliter er ikke fritatt vanlig folkeskikk. Dersom personen jevnlig krangler og sier noe sårende, er det ok å være tydelig på at det ikke er greit.

Finn tid til deg selv

Å være der for et menneske som sliter betyr ikke at du må være tilstede hele tiden. Ta deg tid til å samle energi selv. Finn på noe med andre mennesker for å få impulser fra andre enn den som sliter. Tenk på om du trenger å gå til psykolog eller annet fagpersonell for egen del. Det å snakke med noen som har taushetsplikt kan være befriende.

Det finnes ingen fasit

Det finnes ingen fasit for hvordan du skal møte et menneske som sliter psykisk. Trolig er det godt nok at du er den du pleier å være. Å lære å kommunisere i tunge stunder kan skape rom for dypere samtaler da ting har stabilisert seg. Det kan styrke vennskapet deres til slutt.

Vår journalist Stig er sterkt engasjert innen mental helse-feltet gjennom Bipolar Superstar. Han har selv erfaring gjennom å ha en diagnose som bipolar.

 

More from Stig Mass Andersen

Maskulin spa?

I år gikk jeg i kvinnetoget for første gang. Det nevner jeg...
Les mer