Tid sammen er den beste julegaven

familien åpner julegaven ved juletreet
Photo: freestocks / Pexels.com

Det er ikke rart de fleste av oss legger på oss i julen. Nordmenn bruker dobbelt så mye penger på mat og drikke i julemåneden sammenlignet med resten av året. Regner vi med julegaver bruker hver og en av oss over 11 000 kroner på julen.

Første søndag i advent til Black Friday

Tradisjon tro begynner førjulstiden den første søndagen i advent. Denne tradisjonen er i endring, og nå er det dager som ”Black Friday”, hvor butikker overalt annonserer rabatter i bøtter og spann, som markerer begynnelsen på julesesongen. Tøylesløs konsumerisme har blitt et kjennetegn på julen, når man skal lokkes til å forbruke så mye som mulig. Utgiftene kommer på løpende bånd, og mange blir nødt til å bruke kredittkortet til å finansiere for julen. Men hva med ukene etter når de første kredittkortregningene begynner å komme?

We are consumers. We’re the by-products of a lifestyle obsession

– Fight Club

Materialisme

Hvert år kommer det ut urovekkende videoer av mennesker som stormer kjøpesentre som hjernedøde zombier. Kunder dytter hverandre og kjemper om et par sko på tilbud, uten noe hensyn til andre enn seg selv.
Robber vår besettelse av materialistiske verdier oss for vår glede? Skal vi tro forskningen er svaret ja. Forskning har gjentatte ganger vist at jo mere materialistiske vi er, jo lavere blir vår lykke og livstilfredshet. Sterke materialistiske verdier påvirker våre sosiale relasjoner, og dermed også andres velvære. Materialistiske og prososiale verdier er som en dumpehuske; når materialistiske verdier går opp, har prososiale verdier en tendens til å gå ned. Dette kan forklare hvorfor folk opptrer mindre empatisk, sjenerøs og samarbeidsvillig når penger er involvert, noe vi tydelig ser i de kaotiske shoppevideoene.

Kommersialiseringen av religiøse helligdager har over tid visket ut deres betydning, som tradisjonelt har handlet om refleksjon, takknemlighet og samhold blant de troende. Ta for eksempel julenissen, som av mange sees på som den fremste representant for forbrukersamfunnet i julen. Visste du at det var Coca Cola som i mellomkrigsårene skapte den “moderne” julenissen for sine julekampanjer? De gjorde ham til den store, blide mannen med rød kappe og hvitt skjegg som leverte og lekte med gaver, mens han drakk Coca Cola. Med dette endret Coca Cola kanskje julen for alltid.

Christmas does for the soul, what fast food and Mcdonald’s does for the body

– Gene Halton, professor i psykologi

Alt eller ingenting?

Samfunnet opplever en stadig polarisering. Dette gjelder ikke minst forbrukersamfunnet. Man kan få inntrykk av at man enten må være materialistisk og besatt av materielle goder, eller avvise det helt. Men slik trenger det ikke å være.

Materialisme er ikke nødvendigvis dårlig. Alt avhenger av hva materialobjektet representerer. Vi kan bedre forstå dette gjennom religion. I religion skal ofte materielle gjenstander tjene det høyeste og edleste formålet: utviklingen av våre sjeler. Som kroppslige vesener trenger vi fysiske gjenstander for å komme gjennom til sjelen. Religioner har derfor tatt godt nytte av materialistiske gjenstander og brukt mye tid på å lage templer, skrifter og andre religiøse helligdommer for å gi mening i livet vårt. Ved å komme nær eller bruke et objekt som har blitt påført en slags åndelig identitet, kan verdiene til objektet påvirke deg psykisk. Det samme konseptet gjelder utenfor religion. For eksempel kan ei klokke gjøre mer enn bare fortelle tiden. Den kan vise til en mer åndelig side med idealer som harmoni, renhet og enkelhet, og dermed spille en positive psykologisk rolle i livet vårt. Likevel må du ikke forvente at materialistiske objekt vil fylle et åndelige hull eller gi deg lykke i livet. Du er tross alt ikke hva du eier. På samme måte som at materialistiske gjenstander kan spille en positiv rolle i livet vårt, kan de også få frem de verste sidene av menneskets natur.

Tid sammen er også en gave

Vi trenger å være mer bevisste og oppmerksomme på hva konsumerisme gjør med oss som samfunn. Som mennesker har vi ikke en forpliktelse til å overøse hverandre med gaver. Vi har derimot en forpliktelse til å relatere til hverandre, ta vare på hverandre og tilbringe tid sammen med hverandre. Ikke misforstå meg, jeg liker å få og gi gaver like mye som alle andre. Vi har jo dessuten blitt opplært til å tenke at kjærlighet oftest uttrykkes gjennom å gi materielle gaver.

Å gi en omtenksom gave er en god måte å vise at du virkelig bryr deg, men ikke la deg selv bli lurt til å bruke unødvendig mye penger på ubrukelige ting som gir midlertidig lykke. Bruk heller tid og penger på å kose deg med familie og venner, istedenfor å stresse over julehandelen og senere stresse over om gaven din var god nok. Det er tiden du bringer med familien din du vil savne, ikke gavene som gir deg en midlertidig «boost» av lykke. Så gjør det som skal til for å få julestemningen på topp! Sett på din favorittjulefilm, finn frem favoritt julegodteriet og kos deg sammen med dine nære og kjære.

Hva bør du egentlig velge for å virkelig komme i julestemningen? Sjekk ut våre smakstester av pepperkaker, julebrus og juleskum nedenfor.

Skrevet av
More from Nikesh Mohan

Tid sammen er den beste julegaven

Det er ikke rart de fleste av oss legger på oss i...
Les mer