Clickbait møter informasjonseksplosjon

Illustrasjon: Nina Johnsen

I min forrige artikkel om fenomenetet clickbaiting, skrev jeg om hvor mye bruken av dette irriterer meg. Spesielt i bloggverden. Det jeg ikke nevnte da, men som jeg ser meg nødt til å nevne nå, er hvor stort gap det er mellom overskriftene. Den ene varianten kan være som født rett ut av clickbait-helvete, mens den andre er så beskrivende at det blir helt hjernedødt. Hvorfor klarer de ikke lande på en mellomting mellom full forvirring og informasjonsdiaré?

Irritasjonen

I likhet med clickbaiting som innehar altfor lite informasjon, kan altfor mye informasjon være minst like irriterende. Behovet for å lese videre uteblir jo. Hadde jeg lest denne typen overskrift på VG, hadde den gitt meg nok informasjon til å “slippe” å lese selve artikkelen. Og ja – jeg leser VG. Og ja – her sitter jeg på min høye hest og harselerer med bloggere, mens jeg samtidig gosser meg på Norges kanskje mest fjollete nyhetsside. Irriterer det deg? Skriv en artikkel om det, da vel.

Hvis du ikke er av typen som leser blogger, slik jeg delvis er (men som jeg egentlig ikke vil innrømme at jeg er), så kan det være vanskelig å forstå hva jeg refererer til. For at dette skal bli klarere vil jeg eksemplifisere gjennom bruk av de samme bloggerne jeg tydde til sist. Ta derfor vel i mot Martine Lunde og Isabel Raad, begge kjent fra Paradise Hotel. Og sist, men ikke minst, hele Norges Johan Golden. Neida. Hele Norges Mammatilmichelle, selvfølgelig.

Foto hentet fra www.martinelunde.blogg.no
Martine Lunde

Martine Lunde er en flittig bruker av clickbait, men hennes evne til å avsløre absolutt ALT i en overskrift er samtidig sterkt tilstedeværende. Først et eksempel på hennes clickbait-bruk:

Umiddelbart tenker jeg at hun har vært i en bilulykke. Overskriften er likevel vanskelig å konkludere ut i fra, så innlegget må skummes gjennom. Neida – ingen bilulykke. Martine har bare vært på glattkjøringskurs, hvor denne typen snurring av bil forøvrig er helt normalt.

Du trenger derimot ikke skumme gjennom spesielt mye, hvis du ramler over denne overskriften. Den besvarer absolutt alle spørsmål du måtte ha. Hva gjelder det? Jo, en kvise. Hvor sitter den? Jo, i panna. Hvem sin kvise sitter i panna? Jo, Martines. Og så får du faktisk muligheten til å stille et bonusspørsmål også, og få svar; Er det Martines første kvise i pannen? Ja, det er det. Og innlegget handler om akkurat hva du venter deg – Martines første kvise i pannen. Egentlig ingen grunn til å lese forbi overskriften. Ikke det at det var noen grunn til å lese overskriften i utgangspunktet heller, men sånn er det nå da, når du leser blogg.

Foto hentet fra www.sraad.blogg.no
Isabel Raad

Isabel Raad er også en habil clickbaiter. Og i likhet med Martine kan hun ”kunsten” å skape total forvirring i det ene øyeblikk, samtidig som hun utelater alt rom for misforståelser i det andre. Eksempler følger:

Klassisk clickbaiting. Og virkemiddelet gjør jobben sin, det – jeg blir nysgjerrig. Clickbaiting lurer meg igjen og igjen, noe som tidvis kan føles nokså forsterkende på selvhatet. Uansett: Hva snakker hun om? Kanskje hun endelig avslører hvilken operasjon hun tok for en god stund tilbake, som hun til nå har holdt tett til brystet? OBS: Det er ikke brystene altså, de har hun fortalt at allerede er operert. Men neida – ingen avsløringer i vente. Isabel trodde bare “neppe”, for en god stund tilbake, at hun skulle poste et innlegg hvor hun ba leserne sine om å nominere hennes til VIXEN Influencer Awards. Bloggernes Oscar, som de selv kaller det. (Heh). Her frister det forøvrig å påpeke at korrelasjonen mellom operasjonene og selvtilliten er påfallende, men jeg lar det ligge. I journalistikkens ånd. Og julens.

Når du først leser en clickbait-overskrift av typen over, blir kontrasten stor når det så dukker opp en av dette slaget. Du vet med en gang hva du har i vente: Isabels hår uten extensions. Pass! Gidder ikke lese.

Foto hentet fra www.mammatilmichelle.blogg.no
Mammatilmichelle

Hva er vel en bloggartikkel om dagens blogg-Norge uten å nevne Mammatilmichelle? Som, bare for å presisere i enda én artikkel, faktisk også er mamma til William og Lucas. Anna Rasmussen la ned bloggen i september med innlegget ”Jeg gir meg på topp”. Det skulle kort tid etter vise seg at Rasmussen selv kanskje hadde innsett at hennes skriverier ikke var i nærheten av noen topprestasjon ennå (hvilket jeg forøvrig er enig i), og bloggen var tilbake allerede i slutten av oktober igjen. Et av hennes ”første” innlegg hadde følgende overskrift;

Mange trodde nok at dette innlegget skulle adressere det at hun la ned bloggen på topp, innså at den ikke var på topp, og nå er tilbake for å trolig gjøre den topp. Og forhåpentligvis innsikt i hennes definisjon av begrepet ”legge ned”. Men atter en gang; Neida. Anna har bare klart å skrive at noe som skulle skje én dag, egentlig skulle skje dagen etter. Stor feil fra Michelle sin mor, der altså. Som også er William og Lucas sin mor.

Heller ikke Mammatilmichelle driver med kun clickbaiting. Altfor beskrivende overskrifter dukker jevnlig opp på denne bloggen også. Innlegget handler nemlig utelukkende om det Anna løfter fram i overskriften; Media har skrevet feil om inntekten hennes i 2016. For min del holdt det med overskriften her også.

Kunsten å være blogger

Det er som du ser, stor avstand mellom overskriftene i bloggverden om dagen. Og da mener jeg bloggverden, og ikke utelukkende de tre ovennevnte. Dog bidrar de med solide eksempler. Kontrasten mellom overskriftene er så stor, at jeg nesten vil kalle det kunst. Men det er bare skikkelig kjempe-nesten. En del av meg håper at clickbaiting og informasjonsekslosjon vedvarer, da det, all irritasjon satt til side, faktisk er ganske underholdende. Samtidig som en annen del av meg håper at fenomenene blir like stille som Pripyat etter Tsjernobyl-ulykken i 1986.

 

Skrevet av
More from Mathilde Eckbo

Hjelp – jeg føler ikke!

Man kan gå rimelig lei av dette diagnostiseringssamfunnet. Fraser som “Du bør...
Les mer