5 grunner til at vektnedgangen din mislykkes

Illustrasjon: Sahar Palani

På denne tiden av året ønsker mange å starte et nytt og bedre liv. Det er en fin måte å si at man vil gå ned noen kilo. Jeg ønsker også å komme i bedre form. Her er mine tanker rundt vektnedgang.

Hvorfor jeg vil ned i vekt

Jeg er i så dårlig form at det går utover hverdagslige gjøremål og ting jeg elsker å drive med på fritiden. Jeg blir andpusten av å gå opp trapper eller en liten oppoverbakke. Der ønsker jeg ikke å være lenger. Jeg trener tre ganger i uken, men all min trening er dedikert til styrketrening. Jeg elsker å trene styrke, men det har gått på bekostning av kondisjonen. Det fikk jeg smertelig erfare på skitur i helgen, hvor jeg omtrent mistet livet i oppoverbakkene.

Min kroppsvekt har vært som en berg- og dalbane opp gjennom årene. Jeg vært altfor tynn til tider, og nå sitter jeg her på mitt tyngste og nærmer meg 100 kg. Jeg har prøvd mange ulike varianter av dietter, men jeg har som mange erfart at en diett ikke er løsningen. En diett oppfatter jeg som en kortsiktig løsning. Det er kanskje veien til målet for en liten stund, men når man har nådd målet er det lett å falle tilbake til gamle vaner.

Min målsetting

Mitt mål er ikke en spesifikk vekt. Jeg vil ha en funksjonell kropp, og som jeg føler meg bekvem med. Det er viktig å se bak tallene på vekta. Vekta kan kanskje gi deg en liten pekepinn om du er på rett vei, men det finnes så utrolig mange andre måter å måle fremgang på.

Jeg har prøvd å samle sammen noen tips som kanskje kan hjelpe deg som ønsker en forandring. Forhåpentligvis vil du se litt annerledes på dette med vektnedgang og kanskje finner du motivasjon til å starte din egen reise.

  1. Du mangler en indre motivasjon

Hvis målet med vektnedgangen er at du skal se bra ut i andres øyne eller på instagram, så er sannsynligheten for å feile stor. Indre, ikke ytre, motivasjon er viktigst! Indre motivasjon handler om at du må sette deg mål som gjør deg glad og gir deg en mestringsfølelse. Kanskje grunnen til at du vil komme deg i form er at du vil bestige et fjell, eller løpe et maraton. Ikke la vektnedgangen være målet. Du blir ikke noe lykkeligere av å veie 10 kg mindre. En sunnere kropp vil derimot gjøre deg i stand til å nå dine mål.

  1. Du er for ekstrem

Mange tar i for hardt. De unner seg aldri noe godt, og holder seg langt unna alt som er “usunt”. Man trener 5 dager i uken og alt dreier seg kun om å gå ned i vekt. Dette fungerer som regel en liten stund, men det ikke er holdbart i lengden. Når man først treffer veggen, så treffer den hardt. Man burde faktisk prøve å holde litt igjen. Finne en middelvei hvor man ikke skeier ut hver eneste dag, men samtidig klarer å unne seg noe godt. Det er ikke om å gjøre å gå ned mest mulig vekt på kortest mulig tid. Faktisk er jeg av den oppfatning av at jo lengre tid du bruker jo bedre.

  1. Du vet ikke hvor mye du spiser

Vektnedgang er i teorien veldig lett. Du må spise færre kalorier enn du forbrenner. Hvis man derimot ikke har peiling på hva man inntar i løpet av en dag, så gjør det ting vanskeligere. Mange tenker at hvis de skal gå ned i vekt må de spise sunnere og spise mye mindre enn før. Å legge seg på et for stort kaloriunderskudd kan faktisk være veldig farlig, og i mange tilfeller er mer og bedre mat svaret. Bruk et par uker på å få oversikt over maten du spiser og hva den inneholder. Det vil garantert overraske deg hva du faktisk spiser, og den kunnskapen er viktig for å holde de uønskede kiloene av.

  1. Du trener ikke styrke

Når man snakker om å komme i form, er det nok kondisjon de fleste tenker på først. Styrketrening kan være minst like viktig. Et vanlig problem for mange er at man ikke klarer å pushe seg hardt nok på styrketreningen. Progresjon er utrolig viktig når det kommer til styrke. Mange kommer inn på treningsstudioet og løfter det samme de alltid gjør. Ikke vær den personen som bare suser rundt i treningsstudioet uten noe mål og mening!

  1. Du setter deg en sluttdato

Det ligger jo litt i ordet. Sluttdato. Nå skal jeg være sunn og frisk, men til sommeren er det slutt. På tide å unne seg litt ekstra igjen. Slutte å trene, for jeg har jo nådd målet mitt! Hvis man setter seg mål utifra det man er mest interessert i, finnes det alltid nye utfordringer!

Jeg skal unngå fellene og komme meg i form. Mitt spesifikke mål er å klare NM-kravet i styrkeløft. Nummer to er å fullføre Vasaloppet. Det skjer kanskje ikke i nærmeste fremtid, men jeg har god tid! Jeg vil ta dere med på min reise og kommer til å dokumentere mine opp og nedturer. Så følg med A3mag på Instagram og på vår nettside a3mag.no.

More from Lars Michaelsen

Fått mange julegaver i år eller?

Det er hyggelig å kunne gi bort julegaver til de man er...
Les mer